Friday, September 12, 2008

Bila Aku Nak Kaya

Bila La Aku Nak Kaya.

Suatu detik aku pernah terdengar seorang nenek tua berkata, “Semua aku telah rasa kecuali kaya dan mati” Ehh..... macam biasa dengar je. Kat mana aku dengar ya. Betul ke selepas kita merasa jadi kaya memang kita puas setelah kaya. Apa kaya itu? Ada kereta 3 atau 4 buah? Aku telah merasa tapi aku tak rasa aku dah kaya. Nak kapalterbang setiap minggu? Aku dah rasa tapi aku tak rasa aku dah kaya. Duduk rumah besar ada pembantu ada pemandu. Ada duit berkepuk dalam bank? Setiap minggu bank mengejar meminta bayaran. Ada perempuan cantik mengelilingi pinggang. Semuanuya aku dah rasa. Tapi aku belum kaya. Kenapa ya.....

Adakah aku telah mati sebelum mati?

Lelamanja0204- 1.03am September 2008-09-13

1 comment:

lieyssa said...

salam... bila kita kaya, bandingkan diri kita dengan yang miskin... barulah terasa betapa banyak nikmat yang Allah berikan... tapi, bagi yang miskin, bandingkan pula diri kita dengan yang papa kedana... barulah terasa keinsafan dalam diri... dan bagi yang papa kedana, bandingkan diri kita dengan mereka yang kaya tetapi mati hatinya... ternyata nikmat Iman dan kasih sayang Allah melebihi segalanya...